понеділок, 26 грудня 2022 р.

Лабораторні роботи № ,4,5,6,7

 Лабораторна робота № 4 Визначення періоду обертання тіла



Тема. Вимірювання періоду обертання та обертової частоти

Мета: виміряти період обертання та обертову частоту тіла під час його рівномірного руху по колу.

Обладнання: пластикова кулька або інше невелике тіло (ґудзик, ключ, тягарець тощо), яко можна легко закріпити на нитці; аркуш паперу із зображенням кола радіуса 15 см; міцна нерозтяжна нитка завдовжки 50-60 см; секундомір; лінійка.


Експеримент(Хід роботи)

Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.

1. Візьміть за петлю нитку з тілом. Розташуйте руку над центром зображеного кола. Не змінюючи положення руки, примусьте тіло рухатися так, щоб траєкторія його руху збігалася з колом. Старайтесь не змінювати швидкість руху тіла. 

2. Виміряйте час t, за який тіло здійснює 10 обертів.


Висновок: На лабораторній роботі ми вивчали рівномірний рух по колу. Визначали період та обертову частоту тіла під час руху по колу. На точність вимірювань вплинули такі чинники як ціна поділки вимірюваних приборів та людський фактор (швидкість реакції під час зняття показань)

Теоретичні питання для тих хто хоче додаткові бали (в зошит не переписуємо )
  1.  За якою формулою обчислюють період рівномірного руху тіла по колу?
  2. За якою формулою обчислюють обертову частоту?
  3. Що таке обертова частота?
  4. Що таке рівномірний рух матеріальної точки по колу?



Лабораторна робота № 5 Дослідження коливань нитяного маятника




Тема. Дослідження коливань нитяного маятника. 

Мета: переконатися на досліді, що період коливань нитяного маятника не залежить від амплітуди його коливань і маси тягарця, проте залежить від довжини нитки.

 Обладнання: дві невеличкі важкі кульки відомих мас; дві міцні нерозтяжні нитки завдовжки 1,05–1,1 м; лінійка (мірна стрічка); штатив із муфтою та кільцем; секундомір

Експеримент(Хід роботи)

1. Установіть на краю стола штатив. Біля його верхнього кінця закріпіть за допомогою муфти кільце й підвісьте до нього одну з кульок на нитці так, щоб довжина одержаного маятника становила 1 м. Пересуваючи муфту вздовж штатива, установіть її на такій висоті, щоб кулька була на відстані 3-5 см від розташованої на підлозі лінійки.

2. Дослідіть залежність періоду коливань маятника від його амплітуди. Для цього:

1) відхиливши маятник на відстань 2-3 см від положення рівноваги і відпустивши, виміряйте час, за який маятник виконає 20 коливань; визначте період коливань;

2) повторіть дослід, збільшивши амплітуду коливань до 5-6 см;

3) результати вимірювань та обчислень занесіть до табл. 1.

Таблиця 1


3. Дослідіть залежність періоду коливань маятника від його маси.

Для цього:

1) перенесіть із табл. 1 до табл. 2 результати досліду № 1;

2) повторіть дослід для другого маятника (іншої маси): амплітуда коливань має становити 2-3 см. Зверніть увагу: довжини першого та другого маятників мають бути однаковими.

3) результати вимірювань і обчислень занесіть до табл. 2.

Таблиця 2

4. Дослідіть залежність періоду коливань маятника від його довжини. Для цього:

1) перенесіть із табл. 1 до табл. 3 результати досліду № 1;

2) повторіть дослід, зменшивши довжину першого маятника до 25 см; амплітуда коливань має становити 2-3 см;

3) результати вимірювань і обчислень занесіть до табл. 3.

Таблиця 3



Висновок: На лабораторній роботі ми навчалися виміряти час коливань маятника. На точність отриманих даних вплинули ціна поділки приладів та кількість вимірювань. Ми встановили, що період коливань маятника не залежить ні від амплітуди, ні від маси тягарця, але залежить від довжини маятника.

Теоретичні питання для тих хто хоче додаткові бали (в зошит не переписуємо )
  1.  Що називають амплітудою коливань?
  2. За якою формулою можна обчислити період коливань?
  3. Що таке незатухаючі коливання?
  4. Що таке період коливань?


ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 6 Вимірювання маси тіл.


Тема. Вимірювання маси тіл. 

Мета: навчитися працювати з важільними терезами та визначати за їхньою допомогою маси тіл. 

Обладнання: важільні терези; набір важків; два тіла для зважування; дві однакові склянки: одна порожня, друга — з водою

Експеримент(Хід роботи)

1. Чітко дотримуючись правил зважування, виміряйте масу:

а) запропонованих двох тіл;

б) порожньої склянки;

в) склянки з водою.

2. Результати зважувань занесіть до таблиці.

Опрацювання результатів експерименту

Визначте масу води в склянці як різницю маси склянки з водою і маси порожньої склянки.

mводи = 60 г 70 мг - 22 г 21 мг = 38 г 49 мг


Висновок: На лабораторній роботі ми навчилися вимірювати масу тіла методом зважування. На точність результатів вплинули точність використованих важків. З найбільшою точністю виміряно масу пустої склянки.

Теоретичні питання для тих хто хоче додаткові бали (в зошит не переписуємо )
  1. Що таке інерція?
  2. Що таке інертність?
  3. Що таке маса тіла?


Лабораторна робота № 7  Визначення густини речовини (твердих тіл і рідин) 



Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки (див. форзац підручника).

Результати вимірювань і обчислень заносьте до таблиці.

1.Виміряйте довжину, ширину та висоту бруска за допомогою лінійки. Обчисліть його об’єм.

2. Виміряйте масу бруска за допомогою терезів.

3. Виміряйте масу металевого тіла за допомогою терезів.

4. Виміряйте об’єм металевого тіла за допомогою мірної посудини (див. рисунок). Після цього перелийте воду із мірної посудини в порожню склянку.

5. Визначте масу та об’єм досліджуваної рідини:

  • виміряйте масу склянки з досліджуваною рідиною;
  • перелийте рідину в мірну посудину та виміряйте об’єм рідини;
  • виміряйте масу порожньої склянки;
  • обчисліть масу рідини.

Висновок: На лабораторній роботі ми навчилися визначати густину тіл, вимірюючи їх масу та об’єм. Масу вимірювали за допомогою терезів, об’єм шляхом прямих вимірювань, та як різницю об’ємів. Отримані результати занесені в таблицю. На точність результатів вплинули ціна поділки приладів та кількість вимірювань.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Практична робота 2 Конфігурація комп’ютера під потребу.

    Практична робота 2 Конфігурація комп’ютера під потребу. Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гі...